Профил на компанията
Ferrari N.V., основана през 1947 г. в Маранело, Италия, се утвърждава като глобален символ на лукс, иновации и инженерно съвършенство. Компанията разработва, произвежда и предлага спортни, състезателни и суперавтомобили, както и резервни части и сервизни услуги. Допълнителни направления включват лицензиране на марката Ferrari за луксозни продукти, тематични паркове и музеи. Компанията разширява глобалното си присъствие и клиентската си база, която към 2025 г. достига 90 000 души – с ръст от 20% спрямо 2022 г.

Финансови резултати
Финансовите резултати на Ferrari демонстрират стабилен възход – приходите се увеличават от €3.46 млрд. през 2020 г. до €6.68 млрд. през 2024 г. със средногодишен ръст от 12.1% (CAGR). За 2024 г. EBIT маржът възлиза на 28.2%, а EBITDA маржът достигна 32.8% – показатели над средните за сектора. Нетната печалба достигна €1.53 млрд. (марж 22.8%), а свободният паричен поток – €1.44 млрд. Възвръщаемостта на собствения капитал е впечатляваща – 46.2%, а ROIC нарасна до 24.8%.
Динамика и рискове: висока оценка и пазарна волатилност
Пазарната капитализация на компанията е $57.82 млрд. Акциите се търгуват при P/E от 51.6x за последните 12 месеца и 36.2x на прогнозна база. PEG коефициентът (2.32) сочи, че инвеститорите плащат висока цена за очаквания растеж. Задлъжнялостта е умерена (Debt/Equity – 94.8%), а ликвидността стабилна (Current Ratio – 1.8x, Quick Ratio – 0.7x). Въпреки това през октомври 2025 г. акциите отбелязват най-силния си еднодневен спад вследствие на по-сдържани дългосрочни прогнози и представянето на първия електрически модел.

Стратегия до 2030 г.: електрификация, дивиденти и глобална експанзия
Компанията повишава прогнозите си за 2025 г. (минимум €7.1 млрд. приходи, EBIT марж над 29%, EPS над €8.80) и формулира дългосрочните си цели до 2030 г.: приходи от €9 млрд., EBIT марж поне 30% и EPS над €11.50. Предвижда се увеличаване на дивидентната политика до 40% от печалбата от 2025 г. и обратно изкупуване на акции на стойност минимум €3.5 млрд. за периода 2026 г. – 2030 г. Електрификацията заема важен дял чрез пускането на първия електромобил (Elettrica) през 2026 г., като към 2030 г. електрическите модели ще представляват 20% от портфолиото – под първоначалната цел от 40%.
Оценка и пазарна перспектива
Средната целева цена, определена от анализаторите, е $444.72, което предполага ръст от 14.6% спрямо текущите нива. В същото време справедливата стойност се оценява на около $355 с потенциал за спад от 6.9%. Препоръките са разнопосочни – 7 анализатори дават прогноза „купувай“, 5 „задръж“ и 1 „продавай“. Това отразява напрежението между силния бизнес модел и високата пазарна оценка. Въпреки статута на Ferrari като луксозен бранд по-предпазливите прогнози за растеж до 2030 г. и скорошният спад на акциите засилват колебанията сред инвеститорите.
Прогнозите на Wall Street
|
Инвестиционна банка |
Дата |
Целева цена |
|
Barclays |
14.10.2025 |
€425.00 |
|
RBC Capital |
13.10.2025 |
€460.00 |
|
Citi |
13.10.2025 |
€340.00 |
|
UBS |
03.10.2025 |
$579.00 |
Заключение
Ferrari запазва позициите си на емблема за финансова и брандова сила в луксозния сегмент, отличаваща се с висока рентабилност, стабилен растеж и успешна адаптация към технологичните и пазарните промени. Въпреки това надценяването на акциите и конкурентният натиск в сферата на електрификацията изискват повишено внимание от страна на инвеститорите. Компанията продължава да развива наследството си, но се намира в етап на пазарно предизвикателство.
Източници: sec.com, investing.com
Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. БенчМарк използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.